13 Nederlandse bedrijven maken kosten milieu-impact zichtbaar

Eerder schreven we al dat bij Nike transparantie het sterkste punt is in de weg naar een duurzame bedrijfsvoering, nu is er ook een samenwerking tussen bedrijven  in Nederland die de transparantie moet bevorderen. De Green Deal is een initiatief van IUCN NL, MVO Nederland en True Price, zij werken samen met het ministerie van Economische Zaken met als doel ‘Samenwerken aan transparantie van natuurlijk en sociaal kapitaal.’

De Green deal is daarnaast ondertekent door de bedrijven AkzoNobel, ARCADIS, BAM, Deloitte, DSM, EY, FMO, Interface, Heijmans, KPMG, Philips, PwC en Thermaflex. De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en de Vereniging Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) doen ook mee.

Doel

Om een beter beeld te krijgen van de prestaties van bedrijven, moet ook de impact van de bedrijfsvoering op mens en natuur zichtbaar zijn. De bedrijven die zich aansloten bij Green Deal brengen daarom de maatschappelijk kosten in hun waardeketen in kaart en drukken die uit in harde valuta. De cijfers worden tevens opgenomen in de jaarverslagen.

Lees hier het officiële persbericht van MVO Nederland over de Green Deal.