Duurzaamheid: just do it

Bedrijven worden meer en meer geacht om behalve aan eigen winstbejag ook verder te kijken en rekening te houden met het milieu en het schoon achterlaten van de wereld voor toekomstige generaties. Nike is een van de eerste en meest vooruitstrevende bedrijven die erin is geslaagd om zijn oogkleppen af te zetten en duurzaamheid en innovatie op dit gebied in alle aspecten van de bedrijfsvoering door te voeren. Dat bevestigt ook de onafhankelijke website Rank a Brand die bedrijven op hun ‘groenheid’ controleert.

Stap voor stap

Zo heeft Nike een speciaal Water Program opgezet om overtollig waterverbruik, ook bij haar leveranciers, tegen te gaan. Daarnaast wil Nike in 2015 haar CO2-uitstoot en afval wereldwijd met 20 procent hebben verminderd ten opzichte van 2011 en volledig afstappen van het gebruik van chemische stoffen. Mensen vormen een belangrijk kapitaal voor een bedrijf, vandaar dat Nike wereldwijd een gedragscode heeft geïmplementeerd die goede arbeidsomstandigheden, gezondheid, veiligheid en milieuprestaties moet waarborgen. Onlangs heeft Nike een app ontwikkeld, waardoor hun toeleveranciers en ontwerpers geïnformeerde keuzes kunnen maken omtrent de materialen die ze gebruiken.

WaterFootprintNike

Groene schoenen

Ook heeft Nike als eerste schoenfabrikant een groene schoen gemaakt: de Nike Green Speed. De schoen weegt slechts 160 gram en is vervaardigd van duurzame materialen. Tijdens de afgelopen Olympische Spelen mocht de Braziliaanse voetballer Neymar er exclusief zijn wedstrijden op spelen. Ook de Spelen in Rio de Janeiro in 2016 staan in het teken van duurzaamheid en Nike is officieel partner en leverancier. Dit zal ook zijn weerslag hebben op de verkopen van Nike in Nederland. Schoenenwinkels, zoals Intreza, zullen met hun Nike collecties hierop willen inspelen om de verkopen van duurzame schoenen te stimuleren.

Transparantie

Het sterkste punt van Nike is nog wel de transparantie die het toont in deze weg naar duurzaamheid. Hiermee toont het zijn bereidwilligheid om te werken aan een schonere wereld, maar deelt het bedrijf ook zijn inspirerende en best practices met andere bedrijven die op het gebied van duurzaamheid nog een lange weg te gaan hebben. Of zelfs nog zoekende zijn naar het juiste pad.